Butiksarbete.

Sedan jag var 16 har jobbat extra av och till i en liten ICA-butik som min mamma är delägare i. Det är ett okej jobb jämfört med alla andra jag provat på och ju mindre butik desto bättre är det. Jag har provat allt från ICA Nära upp till Maxi och Maxi är antagligen det sämsta jobb jag haft i konkurrens med ett lokalt vaktbolag. Det som förundrar mest med att jobba i butik är hur många som tycks lämna hjärnan utanför dörren samt hur många som tror att de kan bete sig som arslen för att de har att göra med en simpel kassör. Det är många som lommat ut ur den här butiken med svansen mellan benen när jag tydligt förklarat för dem att dylikt beteende inte accepteras på min arbetsplats och om det inte passar dem att de inte får vara oförskämda har jag i omilda ordalag helt sonika bett dem fara åt helvete. "Kunden har alltid rätt" jo eller hur...

Man träffar också alla orginal som stryker runt i staden, den ene är knasigare än den andre. Vi har en som är inne varje dag och köper kaffe för 5 kronor ur en automat, fyra koppar om dagen blir det "Må-må-må-måste fylla på depåerna förstår du" depåerna han syftar till samtidigt som han knackar sig i tinningen används till att kommunicera med ubåten som ligger utanför staden för att hämta honom säger han.

För ett par somrar sedan kom en av stadens alkisar in och från det att han kom innanför dörren tills det att han gått runt hela stället och plockat de folköl han suktade efter så repeterade han som ett mantra "jag är blind, jag är blind, jag är blind" när han kom till kassan ställer han med skakande händer upp ölen på banden och med vattniga och lite fylledimmiga ögon ser han på mig och säger "jag såg Eva bada naken i ån". Sedan betalade han sina öl och staplade ut ur butiken fortfarande reciterande sitt mantra. Jag vet vem denna "Eva" är och jag förstår honom.

En äldre dam som får sägas vara lite eljest brukade dra sina varor i ett ölflak som hon dragit ett snöre genom hade för vana att tala med varorna hon skulle köpa. "Ååååhhh ska bruna bönorna följa med hem till mig? Jaaaaa det ska dom" så kunde det låta under hela tiden hon var inne. En gång kom tanten in och längre in i butiken stod en ganska aggresiv alkis och pantade, någon minut senare hör jag världens skrik och hur tanten började skälla som en bandhund. Jag lämnade kassan fort som fasen och tänkte att om hon står och gapar på den alkisen kommer hon åka på en propp. Jag rundade hörnet och där står tanten helt ensam i en av varugångarna och skriker och skäller på en burk majs...jag gick tillbaka till kassan och lät tanten skälla klart på majsen som helt uppenbart gjort något väldigt dumt.

Andra lite skumma händelser som jag minns är hur en mycket proper man kommer in genom dörren, ser på mig i kassan harklar sig och frågar: "Ursäkta men har ni ved?" Jag ser mig omkring och skakar sedan på huvudet och herren går därifrån. Till saken hör att butiken är lite större än en genomsnittlig pressbyrå, var fasen skulle vi ha ved? och mitt i stan?

Två bögar kom in och skulle handla, den ene gick in i butiken medan den andre gick till mig i kassan och tittade i hyllan där vi hade tändare, tuggummin och kondomer och dylikt. Han står och funderar ett tag och sträcker sig efter ett paket Cho-san kondomer. Innan han hinner ta dem hör jag en mycket feminin stämma ropa " Neeeeeeej neeej! vi ska ha det blåa paketet! det blåa!" detta ropar den andra bögen samtidigt som han kom hoppandes i "hoppsa-steg" med ett paket mjölk i varje hand. Har aldrig haft så svårt att hålla mig för skratt... 

Det finns massor av liknande anekdoter från min tid på en liten ICA Nära, bjuder på fler senare om dessa uppskattas.

Kommentarer
Postat av: tornhjelm

Jobbar själv i Ica-butik, och vet hur roligt det kan vara =) Mer sånt här skulle va grymt!

2009-02-02 @ 17:11:50
Postat av: Äpplet

Är din mamma delägare av och till i en ICA-butik? Måste bli krångligt rent skattetekniskt?

2009-02-06 @ 16:35:13
Postat av: Panzerfaust

Känns det bättre nu?

2009-02-06 @ 17:28:50
URL: http://panzerfaust.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0