Swedbank och kort på kort.

Reglerna hos Swedbank för kort på kort:

Bilden får inte kränka annans rätt. Bild får därför t e x inte visa varumärken, logotyper, symboler, mönsterskydd, kända personer eller företagsnamn. Bild får inte heller innehålla texter och/eller bokstäver.

Bilden får inte ha opassande motiv t e x får den inte uppfattas som omoralisk, stötande, kränkande, rasistisk, våldsam. Person på bild får inte vara naken eller halvnaken. Bild på alkohol, vapen och tobak tillåts inte.

Bilden får inte visa opassande värderingar eller ge uttryck för värderingar av exempelvis rasistiskt, religiöst eller politiskt slag.

Bilden får inte visa pinkod, kontonummer, personuppgift, telefonnummer eller webbadress.

Oavsett vad som anges ovan har Banken rätt att efter egen prövning ej acceptera

en bild.

Ok Swedbank, här har ni en jättebra tjänst där man verkligen kan göra ett häftigt och personligt betalkort och så slänger ni en dylik lunta regler på skiten och vips är det tveksamt om ens egna dammråttor inte kan tänkas uppfattas som stötande. Jag har försökt få ett AIK-märke, ett LFC-märke, Darth Vader, Svenska flaggan på mitt kort och inget har funkat, visst jag kan läsa innantill men vad fan om jag tar ett kort på shankly gates utanför Anfield ska jag då inte få ha den bilden som mitt kort på kort för att LFC's logga/märke syns?! Swedbank skippa reglerna och låt folk ha vad fan de vill på sina kort, vill de ha en stor balle? LÅT DEM FÅ DET DÅ!

Och vem fan kan Sveriges fana anses kränka?

All man kan säga är: Swedbank släpp sargen och kom in i matchen.


Kommentarer
Postat av: J

Om de släpper på reglerna begår de immaterialrättslig intrång så det är knappast på grund av att de vill vara taskiga som de gör så.

2009-04-03 @ 14:20:02
Postat av: J

... och det finns speciallagar som reglerar hur flaggor får användas eftersom de utgör nationernas varumärken...

2009-04-03 @ 14:21:01
Postat av: Panzerfaust

Om jag då vill ha Libyens flagga som bara är grön, är färgen grön då förbjuden?



Om jag tar kort på en coca-cola lastbil har jag inte då rätt till bilden för att det är en logotyp med? Är det verkligen Swedbank som bryter mot lagen om de gör ett kort jag beställt? är det inte jag som är lagbrytaren? Hur ska AIK någonsin få veta att jag har deras märke på kortet? Är AIK ens intresserat av att processa mot sina egna supportrar över det?



För mig känns det som trams.

2009-04-03 @ 15:16:13
URL: http://panzerfaust.blogg.se/
Postat av: J

Nej, det är inte färgen grön som är skyddad utan flaggan i sitt fullständiga utförande i vilken färgen grön ingår. Man kan inte varumärka en hel färg, dock kan en färg förknippas med en varugrupp så starkt att andra ej får använda den (men då krävs att den varugruppen är väldigt avsmalnad och troligvis en hel del inarbetning innan det kan registreras).



Du har upphovsrätt till din bild men varumärkesrätten tillfaller Coca-Cola varför du ej får kränka deras ekonomiska rättigheter till det (alltså ej använda din bild som värumärke för Pepsi). Du bör få ha bilden på ditt Swedbankkort, men jag kan inte svara på hur rädda de är för att bli stämda.



AIK kanske aldrig får reda på det men förut sålde de själva sådana kort och jag har för mig att det var Swedbank som tryckte upp dem- gissningsvis har de ngt avtal om att Swedbank ej får anv. loggan på kort utan att betala. Annars så är det ändå så att AIK har rätt till att utnyttja loggan kommersiellt och Swedbank vill nog inte riskera en tvist (tror tyvärr ;) att det finns en hel del personer som vill ha AIK loggan på kortet).



AIK vill nog inte processa mot sina supportrar men gärna mot Swedbank som har lite mer cash att ersätta dem med för varumärkesintrånget ;).



Ja, det kan jag förstå men med grundläggande kunskap i immaterialrätt är det fullkomligt logiskt.

2009-04-21 @ 15:32:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0