Gävle, staden som bara inte vill.

Jag har bott i Gävle i ungefär 2/3 av mitt liv och på det stora hela trivs jag bra i staden där jag har hela min familj samt de flesta av mina nära vänner men ibland blir jag bara så less på mentaliteten i den här staden samt hur den styrs. Mina tidiga år spenderades i Märsta utanför Stockholm och jämför jag dessa två platser så är Gävle överlägset Märsta.

Jag har något underliggande behov att vara tvärtemot normen i mycket varför tänker jag dock inte spekulera i men precis som svenskar som flyttar utomlands och blir mer svenska än någonsin så blev jag som gävlebo mer satt i mina åsikter om exempelvis AIKs storhet, skulle fan hålla på Brynäs eller Gefle när man som inflyttad hade både bättre och vackrare alternativ. Att AIK var "min" klubb låg redan i bakhuvudet som nybliven gävlebo då de flesta av mina barndomsvänner höll på djurgården och att följa strömmen vore helt emot min person.

Fast det är ju klart att jag som gävlebo vill att det ska gå bra för de lokala lagen då det i förlängningen är bra för staden och på något sätt bör ju det som är bra för staden vara bra för mig. Jag får väl benämna mig som lokalpatriot men inte supporter helt enkelt. Det finns dock en irritation hos mig gentemot många gävlebor, det finns en generell ovilja att ta plats, det ska tjuras och muttras och gnällas men det ska fan inte yttras bland folk, och nåde den som vågar höja rösten.

I Gävle som är rikets 16:e största stad finns både i hockey och fotbollslag i högsta serien även om båda i dagsläget inte håller någon högre klass så är de i alla fall där. Brynäs har uppgraderat sin gamla ruttna gavlerink till den moderna och betydligt mer publikvänliga Läkerol Arena. För Gefles del så har arenafrågan debatterats intensivt de senaste 2-3åren och blivit mer och infekterad. På ena sidan har vi de ondskefulla kulturflummarna och läktarkramarna som med det ena obskyra och irrelevanta argumentet efter det andra febrilt försöker skjuta alla försök att få en ombygd arena på samma plats där Strömvallen ligger idag i sank. Argumenten går från vikten av att bevara en murad läktare som ser ut som den är gjord i vitt mexitegel till hur en modern arena förstör utsikten från stadsparken som ligger på andra sidan Gavleån. Det finns ett erbjudande från ett företag att utveckla området för 500miljoner mot att de får bygga ett hotell på marken i anslutning till arenan men detta motsätter sig bakåtsträvarna med den vimsiga DDR-skribenten Bodil Juggas i spetsen.

Jag har under signaturen "Man baxnar" gjord en del inlägg i debatten (som antagligen gått de flesta förbi). Det har sett allt ljusare ut för arenaprojektet men idag kom en stoppsmäll från Länsstyrelsen som antyder att de kommer stoppa "all storskalig exploatering i området", jahapp ridå ner och tack för kaffet. Kommunen är positiv, klubben är positiv och viktigast av alls så är jag positiv till en ny arena men Länsstyrelsen slänger käppar i hjulen. Vad är det med den här staden och gå in i framtiden baklänges och med skygglappar för ögonen? vad innebär då detta? Jag har ingen aning men det är väl rimligt att spekulera i att 500miljoners dealen från investerarna går om intet och att Gefle får leta en alternativ plats och nya pengar till att bygga arenan. Detta kommer antagligen innebära att en ny arena kommer byggas långt utanför staden och att ta sig till och från den kommer bli betydligt mer omständigt i dagsläget då den ligger 10minuters promenad från torget.

Gävle, en stad där tokvänstern bestämmer understödd av 68-vänsterns Arbetarblad med fullblodsidioter som Kennet Lutti, Bodil Juggas och Jenny Wennberg. Gävleborna suckar, stånkar och gnäller sedan röstar de på vänstergeggan igen i nästa val...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0