Robbie Keane

Sedan någon gång mitt i 80-talet har jag sett mig själv som en supporter av Liverpool FC i England men det var antagligen inte förän ett par år senare jag verkligen blev en inbiten fan. MIn första favorit i LFC var av någon idag outgrundlig anledning dansken Jan Mölby. Under Mexico VM 86 samlades painini-bilder på det danska laget med bröderna Laudrup och Preben Elkjaer i spetsen. jag minns Liverpools senaste ligaguld 1990 men efter det har det inte varit mycket att glädjas åt som Liverpool-supporter.

När klubben lät skotten Graeme Souness ta över som manager i klubben började en nedgång som kom att bli brutal och långvarig. Souness entledigades och ersattes av Roy Evans som aldrig vann spelarnas respekt och byttes ut mot den inkompetente fransmannen Gerard Houllier som även han blev en flopp. Och sedan kom han, mannen som kom att mottas som en messias och konung av stora delar av supportrarna Rafael Benitez. Själv var jag till en början försiktigt optimistisk, en optimism som idagsläget ersatts av en trött och uppgiven bitterhet. Dessa tre herrar har tillsammans gjort Liverpool till ett lag som istället för att utmana om den inhemska titeln förpassats till att mer eller mindre vara bofast på platserna 3-4.

Liverpool har gått från att vara ett lag som spelade vacker fotboll och "pass and move" till att i det närmaste likna Egil "Drillo" Olsens norska fotbollsmördargäng. Liverpool har dock varit lyckosamma i det europeiska cupspelet något som Benitez kan tacka sin lyckliga stjärna för. Om LFC inte hade vunnit Champions League finalen i Istanbul 2005 är det mycket tveksamt om herr Benitez fortfarande hade haft posten som Liverpools manager.

För mig som supporter finner jag det närmaste smärtsamt att se Liverpool spela fotboll idag. Benitez har något av ett rykte om sig att vara fotbollens svar på den gamle Brynästränaren Tommy Sandlin, en "professor". Fotbollsprofessorn Benitez håller sitt lag i så strama tyglar att spelglädjen tycks som bortblåst i väldigt många matcher Liverpool spelar. Om Benitez spelplan för matchen inte funkar och LFC inte gör mål blir laget håglöst och ser vilset ut. Benitez själv tycks inte kunna få laget att byta till en plan B, det kanske är så illa att plan B inte existerar?

I dagarna såldes Robbie Keane efter endast 6 månader i klubben och aldrig tidigare i mitt liv har jag som supporter skämts för mitt supporterskap men det gjorde jag då. Liverpool köper Keane från Tottenham och han visas upp som en frälsare och tilldelas det för oss supportrar förpliktigande nummer 7. Sedan följer det som i mina ögon är ett halvår av mobbning och nedbrytning av en fotbollspelare. Keane lämnas att löpa i ingenmansland och Liverpool tycks spela runt honom inte med honom. i runt 70 % av alla matcher han startar så byts han ut, i andra matcher byts han in med så lite som 10 minuter kvar eller blir kvar på bänken till förmån för sämre spelare. Keane själv tycks dock uppträda som ett proffs och försvaras av Benitez men likväl säljs han tillbaka till Tottenham efter bara 6 månader. Sättet Keane behandlades på och det faktum att han inte fick en ärlig chans har verkligen skadat mitt sätt att se på klubben. Visst kan amn köpa att laget man håller på inte håller den klass man kanske skulle önska så länge klubben har sin värdighet. Det är just den värdigheten Liverpool kompromissade med i sin behandling av Keane.

Liverpool har under Rafael Benitez köpt och sålt spelare som aldrig för, om en spelare inte aklimatiserar sig till LFC eller ligan omedelbart löper spelarna risken att säljas direkt. Om man tänker ur ett lagperspektiv måste det vara förödande för dem att se spelare komma och gå i sådana mängder och under kort tid. Det måste sätta en osäkerhet hos spelarna. Jag har aldrig under hela mitt liv skådat en tränare som så okänsligt byter ut eller petar spelare som Benitez och som supporter tror jag inte den filosofin någonsin kommer göra att LFC blir en trovärdig utmanare till en ligatitel. Det är en sak att komma långt i ett cupupplägg som CL eller de inhemska cuperna, en helt annan att stå som vinnare när seriespelet är över.

Personligen hoppas jag att denna säsong blir Benitez sista i klubben och när han försvinner kan han ta sporchefen parry med sig och de amerikanska ägarna med.

Kommentarer
Postat av: Linhem

du missar en viss Roy Evans emellan Souness och Houllier...

2009-02-07 @ 00:00:18
Postat av: Panzerfaust

Alldeles riktigt, missade mysfarbrorn Evans som det egenligen mest bara var synd om. På något sätt känns Roy Evans mest som en interimtränare.

2009-02-07 @ 00:39:47
URL: http://panzerfaust.blogg.se/
Postat av: Pelle

Benitez är en riktig psykopat-chef.

2009-02-07 @ 11:12:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0